حاصلات عُناب فراه سه برابر افزایش یافته است
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

 

زراعت

حاصلات عُناب فراه سه برابر افزایش یافته است

 فراه (پژواک، ١٩سنبله ٩٢): حاصلات عُناب فراه امسال نسبت به سال گذشته، بيش از سه برابر افزايش يافته و مسوولین گسترش باغ هاى عُناب را عاملی مناسب برای تقویت اقتصاد این ولایت مى دانند.

عُناب ميوۀ لذيدى است که به شکل تازه و خشک از آن استفاده مى شود، برخى مردم به خصوص در چين و  تايوان، از شربت شيرين عناب استفاده مى کنند و برخى مردم، از اين ميوه در سرکه نيز کار مى گيرند.

اين ميوه که آنرا "خرماى قرمز" نيز مى نامند، داراى خواص دارويى نيز مى باشد.

از اين ميوه، در کاهش اضطراب و تقويت معده استفاده مى شود، خون را تصفیه می‌ کند و سبب روشنی پوست شده و از بروز مشکلات قلبی جلوگیری مى نمايد.

فراه، با داشتن سالانه ١٠٠ تا ١٥٠ ملی متر بارندگی و ٤٤ درجه سانتی گراد حرارت در تابستان، از جمله مناطق خشک و گرم و یگانه منطقۀ مناسب برای این میوۀ مرغوب در سطح کشور، محسوب مى شود.

باغ هاى این میوه، اکثراً در ولسوالی های اناردره، پشت کوه قلعه کاه، پشترود، گلستان و مرکز فراه به طور گسترده وجود دارد.

مردم فراه مى گویند که عُناب آن ولايت، دارای کیفیت عالی بوده، بازار فروش خوب دارد و باغداران عُناب، با مصارف و امکانات کمتر عاید خوبی به دست مى آورند.

از این سبب طی سال های اخیر، احداث باغ هاى عُناب به شکل تجارتی آن در فراه گسترش یافته است.

انجنیرعبدالمنان متین سرپرست ریاست زراعت و مالداری فراه، به آژانس خبری پژواک گفت که در اين ولايت، سال گذشته تمام ساحۀ تحت کشت عُناب ٨١٦ هکتار بوده؛ اما امسال به ٩٥٠ هکتار رسیده است.

به اساس معلومات وى، سال گذشته از فی هکتار باغ عُناب ٤٥٠ کیلوگرام عُناب به دست آمده بود که مجموع، حاصلات سال قبل ٣٦٧ تن بود؛ اما امسال از فی هکتار زمين بیش از یک تُن عناب به دست آمده که مجموع حاصلات امسال ١١٨٧ تن می باشد.

موصوف، نبود امراض زراعتى و آموزش باغداران در بخش احداث باغ هاى تجارتی عُناب را دليل افزايش اين حاصلات عنوان کرد.   

متین علاوه کرد که قبلاً مردم به طور سنتی درختان عُناب را که خاردار مى باشد، در کناره های دیوار های باغ به خاطر محافظت از باغ غرس می کردند و آنقدر به حاصلات آن توجه نداشتند.

اما وى گفت که از دو سال به اينطرف، به باغ هاى اين ميوه توجه بيشتر شده است.

انجنیرمتین گفت که سال گذشته، یکصد باغ تجارتی عُناب، به کمک مالی دفتر مبازره با موادمخدر سازمان ملل متحد (UNODC) طور رايگان براى دهاقين فراه احداث گرديد و برای ٢٠٠ تن از باغداران، در این زمینه آموزش داده شد.

وى همچنان افزود که امسال نیز احداث ٢٠٠ باغ عُناب را به وزارت زراعت و موسسات تمويل کننده  پیشنهاد کرده است.

موصوف علاوه کرد که گسترش باغ هاى عُناب به حیث مهمترین بخش زراعت اين ولايت، مى تواند بالای اقتصاد ولايت فراه اثر مثبت داشته باشد؛ زيرا ٧٥ درصد اقتصاد فراه به زراعت و مالداری وابسته است.

همچنان به گفتۀ متين، گسترش باغ هاى عناب در فراه، به دليلى اثر خوب بر اقتصاد اين ولايت خواهد داشت که اين ميوه، در دیگر نقاط جهان به ندرت یافت مى شود و بازار خوب دارد.

 انجینر محمد جعفر کاظمی آمر امور زراعتی ریاست زراعت فراه، بدون ارائه آمار دقيق گفت که اکثر حاصلات عُناب فراه، به کشورهای پاکستان و هند صادر میگردد و درآنجا در ساختن دواهای مختلف از آن استفاده مى شود.

آمر امور زراعتی فراه علاوه کرد که سال گذشته، يک کيلو عُناب صد افغانى فروش ميشد؛ زيرا به دليل آفت زراعتى کيفيت خوب نداشت؛ اما امسال به دلیل خوب بودن کیفیت آن، کیلوى ١٥٠ الی ٣٠٠ افغانی به فروش مى رسد.

باغدارن نيز از افزايش حاصلات شان راضى هستند.

محمدالله یکی از باغداران باشندۀ قریه انجیران ولسوالی پشتکوه که شش سال قبل، دو جریب زمین را باغ عُناب ساخته است، گفت که در این باغ، خود یک هزار درخت عُناب دارد و امسال پنج و نیم تن عُناب به دست آورده است.

موصوف افزود که چون حاصلات عُناب باغ وی کیفیت خوب داشت، آن را به طور عمده يک کيلو دوصد افغانى به فروش رسانده و از اين مدرک، یک میلیون و يکصد هزار افغانی به دست آورده است.

محمدالله افزود: "من قبلاً به ارزش حاصلات عُناب نمى فهيمدم؛ اما باور کن اگر آدم یک چنین باغی داشته باشد، کمر آدم بسته است و پول خوب به دست می آورد."

وی گفت که سال گذشته، یک باغ دیگر را نیز در ساحۀدو جریب زمین احداث کرده است.

 قابل ذکر است که درختان عُناب، بعد از چهار الی پنج سال حاصل می دهد و از هر درخت، سالانه حد اوسط پنج کیلو عُناب خشک به دست می آید.

حفیظ الله باشنده قریه رَج  مرکز فراه گفت که در قریۀ آنها اندک کسانی هستند که باغ عُناب نداشته باشند و فعلاً در این قریه، بیش از دوصد باغ عُناب وجود دارد.

وى افزود: "سالانه مردم قریۀ ما از فروش حاصلات عُناب، خرچ زندگی شان را پیدا می کنند."

موصوف علاوه کرد که خودش، یک باغ چهارجریبی دارد که در آن درختان انار، انگور و عُناب غرس نموده؛ زیرا این هر سه میوه در فراه خوب حاصل می دهد.

حفیظ الله گفت که در این باغش حدود دوصد درخت عُناب نيز دارد که امسال از آن ٩٥٠ کیلو عُناب به دست آورده و آنرا در بازار کیلوى ١٤٠ افغانی به فروش رسانده است.

سردار آقا باشندۀ قریه برنگک ولسوالی پشترود نیز گفت که امسال، باغ عناب وى حاصلات بيشتر با کيفيت خوبتر نسبت به سال گذشته داشت.

وی که در امور زاعتی تجربه دارد، افزود: "همانطوری که پسته در ولایت کرمان ایران نتیجۀ خوب داده و پسته کرمان در جهان اول است، عناب در فراه نیز بهترین حاصلات را دارد، اگر تقویت شود و دهاقین با کشت تجارتی آن آشنایی بیشتر حاصل کنند، از یکسو مردم از کشت حرام کوکنار دست می کشند و از سويی هم با عث تقویت اقتصاد مردم فراه خواهد شد."

بر پایه آمار اداره مبارزه با موادمخدر و جرایم سازمان ملل متحد، سال گذشته بیش از ٢٧ هزار و ٧٠٠ هکتار زمین دراین ولایت به کشت کوکنار اختصاص یافته بود که نسبت به شش سال قبل ازآن، ١٧ هزار هکتار افزایش را نشان می داد.

سردارآقا، یکی از عمده ترين عوامل عدم گسترش عُناب را نبود نهال عناب عنوان کرد.

سرپرست ریاست زراعت فراه نيز گفت که تا حال، کمبود نهال اين ميوه وجود دارد و به دليل عدم انجام تحقیقات در مورد عناب، امراض ناشناخته شدۀ عناب نيز موجود است؛ اما ریاست زراعت تصمیم دارد تا تحقیقاتی را در این زمینه آغاز و براى دهاقين، نهال بيشتر عناب تهيه کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب